« 悲しいとき | Main | 大人のアスペルガー症候群(中) »

大人のアスペルガー症候群(上)

 さて、師匠と意見が分かれた話題について、触れておきたいと思います。
この分野については、専門家の間でも意見が分かれるくらい、難しいということを前置きしておきます。

 ブログを見て下さっている方の中には、同じような問題を持つ当事者やご家族がおられると思うので、皆さんの参考になればとも願っています。言葉の表現には十分に注意したいと思いますが、何分sensitiveな話題なので、もし、これを読まれて「ここは違う」とか「これはこうだ」というご意見があれば、是非伺いたいと思っています。

 ここには、私の個人的な体験から得たものも含まれています。この記事を書くことで、私も自分なりにこころの整理ができるかなと思います。

 これまで、私は何度か配偶者のADHD(注意欠陥多動性障害)のことについてここに載せてきました。

 最近になって、配偶者にはもう一つ、アスペルガー症候群があることに気がつきました。それは、私がアスペルガーの大人例を何人もケアするようになってから分かったことです。

 師匠ともめた話題とは、アスペルガー症候群を持つ大人への対応についてでした。師匠は認知行動療法が専門で、彼らの困った行動を変えることに興味を持っていました。しかし、私はそれは非常に難しいし、アスペルガーの特徴を考えると、本人には逆に苦痛になるかもしれない、周囲が受け入れるしかないことも多い、と反論したわけです。

 アスペルガー症候群は、自閉症スペクトラム障害の中では、他の発達障害とはやや特徴が異なります。いわゆる「三つ組」の障害自体はあるのですが、言語の発達の遅れはほとんどありません。私は、個人的には「認知障害」(これには記憶・情報処理の障害が含まれます)、「コミュニケーション・社会性の障害」の2つに分けて考えるようにしています。反復行動は認められますが、目立たないので分かりづらいことが多いような気がします。

 アスペルガーの子供は、逆に言葉の発達が早いこともあり、知的にも高いので、乳幼児健診などで発見されることは非常に少ないようです。他者との関わりが増える幼稚園や小学校でも「ちょっと変わった子」だと周囲が思う程度で個性の範囲内と捉えられ、何の介入もないまま大きくなってしまうことは珍しくないように感じます。

 アスペルガーの大人の方々と接するようになって、この障害の大人例の診断が極めて難しいということを知りました。アスペルガーの大人例が抱える問題が、境界性人格障害(BPD)、統合失調症と共通している部分が多いからです。また、子供の場合と違い、診断を確定できるような道具(心理テストや構造化面接など)も極めて少なく、詳細な生育歴の聞き取りが重要な情報源で、他の2つの疾患でないという消極的な診断になりがちです。

 アスペルガーの大人例の聞き取りから、おそらく教科書には載っていないであろうものも含めると次の様な主な特徴があることが分かってきました。

 ・時間や空間の理解や把握が苦手。(年月日の記憶違いなど)
 ・知覚過敏がある場合と、逆に身体感覚を感じにくい人の両方がいる
 ・自分と他人の境界があいまい(だから自分が何者でありどんな感情や思考を持つかが捉えにくい)
 ・想像力に乏しく、抽象的な概念の理解が苦手。
 ・計画的・構造的に行動することが難しい。(思いついたことを、ぱっと言ってみたり実行するところがある)
 ・変化を極端に嫌う(日常生活のルーチン化、第三者が急に予定を変更するとパニックを起こすなど)
 ・他人の感情や周囲の状況を理解するのが苦手
 ・あいまいさの理解が極めて困難(物事には例外がある、ということが受け入れにくい)
 ・複雑な人間関係の理解が難しい(そのために対人緊張が極めて高い)
 ・細部への極端なこだわりから、全体像を把握するのが苦手
 ・感情のコントロールが苦手(爆発型と、抑制型の2つに分かれる)
 ・言葉は流ちょうでむしろ雄弁だが、reciprocal(相互的)なコミュニケーションが成立しにくい(つまり会話が一方的になりやすい)
 ・自分のやっていることを途中で妨げられることに、強い抵抗を示す
 ・待つことが苦手
 ・内省(振り返って反省する能力)に乏しく、同じ失敗を繰り返しやすい。自分の非を認めるのも難しい。
 ・気分が変わりやすい。(周囲には気まぐれと思われてしまう)
 ・かなり早期から、慢性的な睡眠障害(眠りが浅い)を持っていることが多い

 このような特徴のいくつかを必ず持っている人たちだと考えていただければいいかと思います。

 でも、悪いことばかりではありません。アスペルガーの人は、能力的には高く、こだわりをうまく利用することで社会的に成功している人たちも少なからずいます。興味があるものについてはとことん追求する姿勢があり、またこつこつと続けていくので、興味が職業につながると、安定した生活を送ることも可能です(ただし、以前に発達障害の就業支援でも触れたように、今の社会で彼らの能力を十分に生かす機会は限られています)。

 上に挙げた特徴のいくつかは、境界型人格障害(BPD)と共通しています。また、対人関係の難しさやあいまいさの理解が難しい、などの特徴は、統合失調症の症例でも見られます。(ただし主症状である幻聴・幻覚や妄想がないけど)

 自閉症スペクトラム障害は、高次脳機能の障害、とも言われますが、アスペルガーの場合はおそらく眼窩前頭皮質(思考や行動をコントロールする中枢)や帯状回(社会性の中枢)などの機能がうまく働かないことによる障害ではないかと考えられています。これは、PTSDにより引き起こされる障害と共通していますし、交通事故などにより後天的にこの部分の機能障害が起こっても、同じような認知・行動上の問題が起こるようです。アスペルガーの場合、感情自体は複雑に発達しているのですが、それを認識したりコントロールする部分の障害があるため、気分が変わりやすく、感情のコントロールが難しいのではないかと思っています。

 PTSDでも大脳の機能がシャットダウンすると、同じような現象が起こりますが、ちゃんとした治療を受けることで回復が可能です。しかし、アスペルガーなどの自閉症スペクトラムや後天的な高次脳機能障害の場合、介入はある程度の効果をもたらしますが、障害が完全になくなることはありません。

 アスペルガーの大人の人たちは、かなり早い時期から、自分が他の人と何か違っているということが分かっているようです。分かっているけれど、どうしていいか分からないまま成長してきたのだと思います。本来、成長過程で他者との関係の中で身につけるはずの社会スキルが未発達なことが多く、仕事に就けても長続きしない場合が少なくないようです。

 また、自分自身が何者であるかを捉えにくいことのひとつの結果として、常に空しさや無力感を感じている人も多く、(このあたりがBPDと非常に区別がつけにくい)他人の気持ちや状況がうまく理解できない反面、他人が自分をどう考えているかについては非常に敏感なので、嫌われること、見捨てられることを恐れ、不安定な関係にしがみつくことが少なくないような気がします。そのために、第三者から見て、非常に条件の悪い仕事を引き受けてしまったり、いじめや犯罪被害にも遭いやすく、PTSDを合併している事もあります。

 また、感情の爆発型の例では、逆にDVなど暴力に依存してしまうこともあります。(配偶者がこの例にあたる)

 生育歴の聞き取りから、大人のアスペルガーの人たちには、高い割合で小中高等学校のどこかで不登校の体験があり、社会不安障害(SAD)、強迫性障害(OCD)などの不安障害の合併率が極めて高く、原因の分からない身体の症状(心身症)が少なからずあること、LD/ADHDとの合併例、誤診断が多いこと、そして虐待の被害者が少なくないことなどが分かってきました。

 アスペルガー症候群は、日常生活全般にわたる様々な障害や問題を抱えるため、その影に隠れてしまい、見極めが極めて難しいと言わざるを得ません。

 配偶者のアスペルガーのことが分かったとき、正直な所、これは私自身が考え方を変えるしかない、と決断せざるを得ませんでした。本人も大変だけど、家族や周囲もまた様々なストレスを抱えることになります。発達障害全般に言えることですが、本人の状況を把握できてもそのあとどうするか、という問題には正解がないだけ、周囲の悩みもまた大きくなってしまうのです。


 この続きは仕事のあとで。


 

|

« 悲しいとき | Main | 大人のアスペルガー症候群(中) »

Comments

はじめて投稿します。
私は、日頃から発達障害者のケアについて論じてました。
思うようにうまくいえないと思ってたときに、このブログに出会いました。
やはり、発達障害のケアにはフラッシュバックがつきまわるのです。それを回避しない限りうまくケアはできないのですから。。。
これからもどしどし大人のケアについて研究していただければありがたいです。

Posted by: みっちゃん | 2004.08.03 at 11:37 AM

みっちゃん、早速のコメントありがとうございます。
舌足らず…じゃなくて、言葉足らずのところもあるかと思いますが、気がついたことがあったらどしどし教えて下さい。
これからもよろしくお願いします。

Posted by: Sana | 2004.08.03 at 08:13 PM

はじめまして
このHPの存在に助けられている主婦です。
治療を受けて1年がたち、今の医師では判断がつかないらしく
関西方面で大人のアスペルガーとADHDの診断が可能な病院をよろしければ教えてください。(サナさんの病院に行きたいのすが遠方そうなので)
私自身、(今は自己判断ですが)サナさんのHPを読ませて頂きほぼアスペルガーとADHDの混合タイプだと自覚してます。
完治はできなくても、診断がプラスになるのでしょうか?
そこが不安なのですが、本音では診断を望んでいます。
うちは主人がサナさんと同じ立場。かなり我慢強く接してくれていることに感謝です。

Posted by: ヨン様大好き | 2004.12.19 at 01:30 AM

コメントが遅くなりました。
まず、診断についてですが、大人の発達障害の診断はとても難しく、環境や性格などの影響もありますから、診断基準の厳しいアスペルガー症候群などは、グレーゾーン(傾向はあるけどはっきりそうだと言い切れない)と言われることが多いと思います。
大人の場合、診断はあくまでも参考であって、結局はご本人が最も困っている問題をどうするか、という現実対応になると思います。
診断がつくことで、一つの区切りがつけば、と診断ができる病院の受診を希望される方は多いのですが、実際に発達障害の診断がきちんとできる精神科医の数が極めて少なく、関西ならどこがいい、というおすすめのところが残念ながら今のところはありません。
一つの提案として、病院を一カ所にしぼってしまわずに、セカンドオピニオンを必ずとられることをおすすめします。あまりたくさんの人の意見を聞くと分からなくなってしまうので、2、3人の専門家から意見を求めるのがよいかと思います。
よい精神科医に出会えるように祈っています。

Posted by: Sana | 2004.12.25 at 01:53 AM

sanaさん早速助言に従って2,3人の専門家を探してみます。セカンドオピニオン、サードまで聞いてみるのもいいですよね。
困っていることリストを作りカウンセリングに臨みます。

関西には医師はいないらしいですが、関東ならいるのでしょうか?

カウンセラーもADHDやアスペルガー専門の人に変えたほうがいいでしょうか?

診断すれば治療の計画も立てられるし、前を向いていけるというのは思い込みでしょうか?

質問ばかりですみません。

Posted by: ヨン様大好き | 2004.12.30 at 02:33 AM

sanaさん早速助言に従って2,3人の専門家を探してみます。セカンドオピニオン、サードまで聞いてみるのもいいですよね。
困っていることリストを作りカウンセリングに臨みます。

関西には医師はいないらしいですが、関東ならいるのでしょうか?

カウンセラーもADHDやアスペルガー専門の人に変えたほうがいいでしょうか?

診断すれば治療の計画も立てられるし、前を向いていけるというのは思い込みでしょうか?

質問ばかりですみません。

Posted by: ヨン様大好き | 2004.12.30 at 02:34 AM

カウンセラーで、発達障害専門という人は少ないかもしれません。個人的には、これからでも勉強したい、という熱意があって、認知行動療法にある程度親しんでいる人で、ヨン様大好きさんに合う方が見つかることを望んでいます。

診断は、あくまでも補助的なものであって、一番大切なのは「今困っていること」を少しずつ少なくするにはどうすればいいかを考えていくことだと思います。ただ、診断がつくことで、気持ちの整理がつき、前向きに考えられるなら、はっきりすることもよいことだと思います。

Posted by: Sana | 2005.01.04 at 03:22 AM

sanaさんご多忙の中いつも質問に丁寧に答えてくださりありがとうございます。sanaさんの暖かい誠意を感じます。「今困っていること」を少しずつ少なくしていくにはどうしたら良いかについて
地道に考えていきます。

Posted by: ヨン様好き | 2005.01.06 at 12:52 AM

初めてHPを拝見しました。私も実はアスペルガー症候群です。私がアスペルガー症候群と知ったのは去年の2月です。小さい頃から周りとは違う何がが自分にはあると気付ていました。しかし親に言っても信じてくれませんでした。
そこで自分はどんな人か調べた結果が、アスペルガー症候群でした。
フリーターで働いていますが、どこ行っても壁を感じます。これがとてもきついです。発達障害と周りに言って差別や偏見はあります。
よく感じるのはもっと健常者の理解が必要だということ。
アスペルガーの人達が、どんな苦しみを感じているのか、話を聞いてくれるだけでも、気持ちは軽くなるし、周囲や社会に対する不安がなくなると思います。

Posted by: 良美 | 2005.11.04 at 12:51 PM

初めてHPを拝見しました。私も実はアスペルガー症候群です。私がアスペルガー症候群と知ったのは去年の2月です。小さい頃から周りとは違う何がが自分にはあると気付ていました。しかし親に言っても信じてくれませんでした。
そこで自分はどんな人か調べた結果が、アスペルガー症候群でした。
フリーターで働いていますが、どこ行っても壁を感じます。これがとてもきついです。発達障害と周りに言って差別や偏見はあります。
よく感じるのはもっと健常者の理解が必要だということ。
アスペルガーの人達が、どんな苦しみを感じているのか、話を聞いてくれるだけでも、気持ちは軽くなるし、周囲や社会に対する不安がなくなると思います。

Posted by: 良美 | 2005.11.04 at 12:52 PM

はじめまして。アスペルガー症候群という言葉を知ったのは今日です。たまたま読んだ新聞記事で『主人もこれかも』と思ったのです。主人のことは良く知らないままお見合いで結婚したのですが、以来6年間『高学歴のくせに(東大卒)変わった、困った人だ』と思ってきました。けんかばかりの毎日です。この病気のことを知って、あまりにも思い当たる節が多いので愕然としています。これは遺伝性のものでしょうか?5歳の娘がいるので心配です。今日娘が『幼稚園で、私、人と違うことばかりしちゃうの』と泣いてきました。不安です。

Posted by: 主婦まちこ | 2007.03.05 at 09:30 PM

はじめまして。幼稚園で役員やってます。
その仲間の人が、どうもアスペルガーのようなんです。話が通じないし,周りの空気が読めないんです。
困ったなーと他の人たちと頭を抱えています。
どのように接したらいいかと考えています。

Posted by: 三匹こぶた | 2007.05.02 at 09:42 PM

はじめまして。結婚5年めですが、夫は何か変わっていると悩んでいます。私のちょっとしたミスに、一々怒鳴り声をあげ、今度はいつ爆発するのだろうと安心できません。100のうち1が気に入らないと、そのことを重大問題のように取り上げ激昂します。何でも自分の支持どおりにしないと気が済まないようです。
人に相談すると「モラルハラスメント」ではないかという助言をいただきました。ブログの書き込みでも、夫の態度はモラハラとそっくり。でもモラハラ加害者の特徴である幼少期に愛情を受けられなかったわけでもないし、特有の冷たさもない。現在、研究職について自分の関心をきわめ、成果を上げてます。趣味や動植物の名前は全部覚えており本当に詳しいし、生き物への愛情もある。
何なの、この人?不器用で憎めないけれど、やっぱり一緒にいると疲れる。このまま結婚生活を続けると、心にも仕事にも支障が出そうです(私も対人援助専門職です)。どこに相談したらいいのでしょうか。

Posted by: ペンギン | 2007.05.21 at 11:40 AM

はじめまして、当事者です。認知行動療法は受けたことがないので、効果があるのか、当人が楽になるのかよくわかりませんが、障害者自立支援法によって、障害者を取り巻く環境が、整備されつつあります。この考え方によると、障害者が個性を持つ人として、普通の生活ができるように目指していくようです。障害者が暮らしやすいということは、すべての人にとって暮らしやすいということです。周囲にあわせるのではなく、障害を持つ人が普通に受け入れられることが大切なのです。そうでなくても周囲にあわせるよう努力して、ストレスを感じながら生きているので、さらに人に合わせることをやりたくありません。ただただ、ひたすら楽になりたいです。

Posted by: 怒鳴る人嫌い | 2008.02.26 at 01:06 PM

はじめまして。アスペルガーについて読ませて頂きました。私は44歳、付き合い始めて6年目になる彼氏(51歳)が居ます。お互いバツイチ同士です。去年、この彼がアスペルガーだと気付き、それまでは付き合いの中で、なんでこんな事もわからないのだろうとか、話を理解させるのに「普通は」と言う言葉をよく使っていました。でもアスペルガーと気付き全ての誤解やら納得できなかった事が解かれました。去年12月には世田谷区にあるカウンセラーの所に彼を伴い行ってきました。彼よりは私の方がストレスが溜まりますね。ここ何日間は揉め事があり彼には私もアスペルガー的な考えや解釈していくよって言いました。そうしないと彼氏自身が理解出来ないので とにかく日々、私自身も勉強と思っています

Posted by: 藤田照美 | 2008.09.22 at 12:32 AM

はじめまして、こんにちは。
私は自分がアスペルガーではないかと考えています。
子供の頃からちょっと変わっている自分
でも、毎日はけっこう楽しくて
そして、辛い。
検索で来て記事を読ませていただきました。
これからも少しずつ読んでいきたいので
ブックマークさせていただきました。

Posted by: ももんが | 2009.03.07 at 11:35 PM

最近、長男がアスペルガーと診断されました。そして、どうやら、主人の父も、主人もアスペルガーのようです。結婚以来、風変りな一家に振り回されてばかり。主人は自分にも厳しく、私や子供にもとても厳しかったです。息苦しくてたまりませんでした。特に長男の言葉づかいが風変りなことや、指示代名詞が苦手なこと等を厳しく指摘しては、主人の両親も主人も、私を責めました。主人は家庭を省みることのない仕事中毒人間でした。ところが数年前、主人が上司との関係がもとでうつ病にかかり自殺を図りました。主人の両親は、一切関せずを決め込んでいます。それに、まったく役に立たないのです。先日、主人にアスペルガーの話をすると、自分もそうかもと落ち込みながらも、納得しました。主人もですが、主人の父のことは、今まで全く理解できませんでしたが、アスペルガーだとわかれば、過去の言動の全てが理解できるようになりました。本人たちには悪気は無いのです。今後は、長男を支えていくと共に、主人にも自身の豊かな人生の送り方を考えていくように話し、私は頑張れるまで家族と共に生きて行くつもりでおります。

Posted by: 4hs6shf8je | 2009.03.20 at 11:11 PM

2年前に結婚した妻がアスペルガーの傾向ありと診断。
足立区にすむ会社員42歳。2年前に結婚と同時期に、転勤、昇格と変化がかさなり、過労で職場で倒れました。診断は、不安障害7か月の休職となりました。
妻は、発症の原因は、私が結婚に向いていないと決め付けました。また、東京に住みたいとのことで、賃貸ですが新築マンションを契約。しかし2か月もすると、東京には悪霊がいるから疲れる。空気が悪いから病気になると言い出し、故郷の江ノ島に引っ越ししなければ離婚するといってん張り。私の両親にも、いきなり引っ越し宣言をして大慌てとなりました。
7か月後、昨年1月に復帰となりましたが、現場の上司
のパワハラまがいのいじめに会い、再発、悪化。
精神病院に3か月の入院となりました。
幸い4月より復帰し現在週4日、残業なしで働いています。しかし、妻は、私は、2回の休職と精神病院への入院で社会復帰は無理だ、会社のお荷物だと暴言をはきます。主治医に相談し、妻に私の現在の病状と不安障害について説明してもらいましたが、妻は、「四六時中診てるわけもない人に何がわかる?」と聞く耳もたず。
次の診察時、主治医から、妻の家庭環境、行動パターン
について詳しく話してほしいとありました。
実母は二十歳の時に死別。実父は再婚し疎遠。
姉は人格障害で長年、精神科に通院。姪は最近アスペルガーと診断。
計画性の乏しく生活費を10日で使いはたすので、今は家計は私がみている。
イメージすることが苦手。初対面の人を、勝手に性格が悪いと決めつけることもある。
人ごみと騒音が苦手。
本音とたてまえ等の大人の常識がわからない。
すると、主治医は、奥様はアスペルガー的性格が強い。
あなたが、彼女との会話法、接し方を覚えるしかない。
(治療は困難です)
今、私は、再発の不安を抱え、復帰への道を一歩ずつ
歩みながら、何時暴発するかもしれない妻の罵詈雑言、
意思疎通の困難な家庭生活に苦しんでいます。
本はよんでいますが、実際に目の前で罵詈雑言をはかれたり、言っていることがわからない、あなたはまだ、不安障害が治っていないといわれるときついです。
何か良い知恵は、ないでしょうか?
ぜひ、お力をお借りしたいです。

Posted by: 足立区のよしろう | 2009.04.22 at 11:24 AM

通りがかりですが。
私自身もアスペルガーとADHDの混合型だと思っています(自己判断)。
上記の方々が書いてくださったとおり、「自分は人と違う」ということ
を10代に入るころから強く感じていました。
私は10代の中盤から、自己を知るために精神医学の本を読みあさり、自分なりに「自身は何者か」という事を模索し続けてきました。
人とのコミュニケーションについては、やはり長く続けば続くほど苦しくなり、一つの仕事や人間関係から逃げ出したくなる傾向もあります。

経験からいうと、まずは自分自身を分析する事はとても大切だと思います。
日本のシステムは単一システムで個性が排除されやすい社会だし、理解
に関してはかなり後進的、臭いものにはふたをする文化。
私自身は「ちょっと個性的」である事を恥じてもいないし、こういう自分だからこそ見える世界があるのだという事を確信しています。
さまざまな芸術や文芸からも、私達と同じ境界に立つ人間が残した作品
の世界をまるで自分の世界のように感じる事もしばしばあります。
村上春樹氏の作品や(実際は判らないのですが、彼の世界感は私の世界感に限りなく近い)、ゴッホの絵画だったり。

感覚が少し鋭すぎる人間は生きるのが苦痛に感じてしまう事もありますが、そんな自分を受け入れてくれる場所がどこかにあると思いませんか?
今私は海外にいて、今迄の人生の中で一番自分らしい時間を過ごしていると感じます。
日本を出る、旅に出る事はとてもいい事だと思います。
孤独を恐れず、立ち向かい友達になる努力をすれば自分独自の生活を
歩む事も出来る。

ADHDに関しては、自分の努力あるのみです。
まず自己を知れば改善の余地は十分にあります。
私の家の時計はいまだに20分進んでいます。

乱筆ですみません。

Posted by: rei | 2009.06.04 at 02:36 AM

アスペルガー家族に囲まれています。子供たちも中学、高校生になり、少しずつ成長してきたもののマイペースな主人と子供たちに今まで我慢してきたものが、時々爆発しそうになっちゃいます。(更年期のせい?)夕べも一人で花火大会に行ってきました。花火はとってもきれいで、見ている間は良かったのですが、まわりを見れば私だけ一人。と~っても寂しくなってしまいました。家族に家族の暖かさを求められないことはわかっているのですが、もやもやが晴れなくて、書き込みさせていただきました。時々、一人でどこかに行ってしまいたくなっちゃいます。朝から愚痴でごめんなさい。少し気が楽になりました。m(_~_)m(

Posted by: 主婦たかこ | 2009.07.27 at 09:31 AM

今晩は。私は41才になりアスペルガーだと診断されました。ずっとうつ病だといわれ治療し、くすりづけになりいまにいたります。仕事はできずこまっています。わらにもすがるおもいです。宜しくお力ください。

Posted by: Yuka | 2009.07.30 at 07:23 PM

snow
私は関西から九州へこしてきています。
病院さがしています。
パキシル等SSRI系を6年は使ってきました。
引っ越し後こちらで精神病院にかかり、注射を含め今月気づけば9種類の薬を投与されていました。人付き合いができず、破天荒な行動もあります。仕事が、いつもなかよし?と思っていた強い女性に上手に利用されて過労とかで続きません。
祖父の兄弟に自殺したものがおります。私は
1歳までに階段の転倒で前頭部を強打、裂傷ありです。脳波検査を春頃しました。前頭葉に異常ありでした。

Posted by: yuka | 2009.07.30 at 09:19 PM

こんにちは、アスペルガーの主婦です。
わたしの子供のころの体験がお役にたてれば、
と思い書かせてもらっています。

「返事をしなさい」
「どうして返事くらいできないんだ」
って怒られるのが苦痛でした。

だって、それ言われたら何にもしないで、
常に、いつお呼びがかかるかに注意していなきゃ
ならいってことですから、

ということは、テレビも禁止、読書も、宿題は?
どうしよう。

だけど、命令に従わなかったら、家を追い出され
ちゃう。

まだ子供だからそんな自身もない。
ここは、我慢だ、我慢、我慢。。。

でも、皆は何だか楽しそう。割と自由にやってる
気がするんだけど。。。

被害妄想かな?

大人になってアスペルガーと知って気づきました。
皆は、何かやってても返事ができるんですね。
すごいな皆は天才だ。

Posted by: 三宅 | 2009.09.03 at 01:32 PM

はしめてコメントします。
私は、一応、境界型人格障害なのですが、
あまりかっちりと診断基準を満たしていないということで、
診るお医者さんによって、統合失調だったり、気分障害だったり、
ADHDかもというケースワーカーさんもいて、
自分でも何だか、よくわからないのですが、
とりあえず、社会人としてちゃんとやるには、
問題がある人間なんだなぁという感じで過ごしています。
思えば、子供の頃、ほとんど人と口をきかなかったし、
友達の輪に入ったり、感情を出したりできなかったし、
今でも、根はものすごく人が苦手なので、
アスペルガーもあるのかもしれない。
精神科は、「これ!!」って、かっちりとひとつの病名の人は、
あまりいないかもしれないですね。
でも、患者側からすると、病名で、対処法というか、
治療目標も違うから、わからないと困るんですが、
結局は、「自分病」なんだと思う。
向き合って、生きていくしか無いし、
闘病ばかりじゃつまらないから、
その中で、楽しんでいく姿勢も大切。
自分にやれることを探すのは、
すんなり社会に溶け込める人より大変だけど、
頭使って、居場所を見つけたいなと思います。

なんか作文みたいになっちゃった。笑
すみません。

Posted by: みみ | 2010.01.13 at 09:17 PM

人と接するのが昔から苦手で、仕事をしていても常に苦痛を伴っていました。
母は、私がおなかにいたときに、4才だった姉を亡くしています。私が生まれる1カ月前のことです。
その頃の話を母親から聞き、今の私の性格は、その当時胎児だった私が、おなかの中でうけた母親からのストレスが原因だったのではと思っています。
アスペルガー症候群との因果関係はあるのでしょうか。
とても知りたいです。
そして、この苦しみから解放される方法を知りたいです。

Posted by: kazu | 2010.01.31 at 11:37 PM

高収入ならチャットレディが稼げます。チャットレディ比較して、高収入アルバイトで稼いじゃいましょう。

Posted by: dada | 2010.02.08 at 06:00 PM

こんばんは。
ちょっと前にアスペルガー症候群のことを知り、この症状に関する本も読んでみました。

普段、周りからも冗談ぽく言われる自分の不器用な性格や、行動が症状に当てはまりすぎていて、「やっぱり、私はアスペルガーなのかも」と自己判断をしております。

普通に両親が揃った家庭で育ち、結婚した主人もとてもいい人で、もっと幸せを感じてもよいと分かっていながら、でも、子供の頃から今まで、なんとなく「生きづらさ」を感じていて、この症状を知った時には、不思議と救われた思いもありました。「だから私はずっとそう感じていたんだ」と、思ってしまったのです。

友達もおりますが、会うのが苦痛でない友人は実は少数です。会う前にちょっと「なに話そうかな」と考えてしまい、ちょっとめんどうになることもあります。

今の会社でも苦手な人のほうが圧倒的に多く、たわいもない世間話をするのが苦手です。仕事の話はそこそこできますが、他人のミスや〆切りを守らないなどには、異常にイラついてしまうこともあります。

今は事務職ですが、以前は営業をしていて、その時は「営業マン」という役柄を被ると少し気が楽で、いつもよりは流暢に話すことができたりしていました。

でも、なんというか、こんな自分も嫌いではありません。空気を読んだり、顔色を伺いながら生活するよりも、自分は自分の正しいと思ったことを言いたいと思いますし、最近のビールのCMで「丸くなるな星になれ」というキャッチフレーズが大好きなのですが、大人になって丸くなるよりも、とんがっていくことで輝けるのかなとも思ったりしています。

あくまで自己判断なので、本当に症状に悩まれている方からしたら、甘えたことを言っているように聞こえるかもしれませんね。申し訳ありません。

でも、なかなかこんな話を周りの人にもできなくて、sanaさんのお話や、みなさんのコメントを読んで、つい普段自分が思っていることを打ち明けたくなりました。

長くなり申し訳ありません。また覗かせていただきます。

Posted by: sonte | 2010.02.17 at 12:03 AM

私は昨年アスペルガーと診断されました。家族との距離を変えなくてはいけませんでした。これは実際に体験した人でないとわからないと思います。私の家族は私に対応するのに大変そうでしたし、私も大変でした。
あなたも配偶者もストレスは大丈夫ですか?

私も家族もまだまだ克服まで時間がかかりそうです。

Posted by: waisu70 | 2010.05.08 at 06:43 PM

私の元カレもアスペルガー症候群だったかと、今では思います。上記の特徴はほとんど当てはまります。

当時は、思いつきで行動したり、発言したりする彼に振り回されていました。
プロポーズしたわりには、一週間後にはやっぱやめるとか言ってみたり。
将来、あれになりたい、これになりたいと夢が一週間おきに変わったり。
他人の感情や周囲の状況を理解するのが苦手なせいか、どこのバンドや、サークルへ入っても先輩や、仲間ともめて結局辞めてばかり。
言葉は雄弁なのですが、よくよく考えてみるとつじつまの合わないことを言っている。さらにそんな自分ワールドの世界観で一方的に話すので、真剣に聞いていた私は頭がごちゃごちゃに。
しかし、興味のあるものに対しては、「この人は天才か」と本気で思うくらい、普通の人とは違う秀でたものがありました。
あとは、自分のやっていることを途中で妨げられることに、強い抵抗を示す。これもその通りでした。
さらに、待つことが苦手でじっとしていられなく、つねにそわそわと動き回っており、周りのクラスメイトから「あいつは変わってるやつやな」と言われていたのを覚えています。
彼曰く、幼い頃は授業中じっとしていられないため、よく抜け出していたそうです。
また、気分が変わりやすく、ほんとにコロコロ変わるので、ついていくのが大変でした。

こんな彼でしたが私は大好きでした。一生懸命彼のことを分かってあげようと努力しました。しかしあまりにも振り回され、私の方がノイローゼのようになってしまい。結局別れを切り出してしまいました。彼の前の彼女にもなんか違うと言われ振られたそうです。その前の人にも。誰と付き合っても彼女を振り回してしまうんでしょうね。これがまさに「内省に乏しく、同じ失敗を繰り返しやすい。自分の非を認めるのも難しい。」なんだろうなと思いました。自分は決して悪くない!振ったやつが悪いんだみたいなこと別れた後、言っていました。彼は私や、前の彼女が苦しんでいた理由が分からなかったんだろうなと思います。なんせ悪気がないのですから。

今、すごく後悔しています。なぜもっと早くにアスペルガー症候群というものを知ることができなかったのかと。
もし、彼がそうだと分かっていれば、それなりに合わせることもできただろうし、気持ちにゆとりができていたと思います。
自分の全精神を込めて理解しようとせず、一歩引いた見方ができたのではないかと思います。
もう今さら言っても遅いけれど、今彼と一緒にいたなら支えてあげることができたのになって思います。
もちろん苦労はするだろうけど・・・それでもいい。
嫌いになって振ったわけじゃない分、すごく後悔しています。支えてあげたかったです。本当はすごく根がいい人で、とってもやさしい人でした。今でも大好きなんだけどな~って思うけど、もはや遅しですねgawk


 

Posted by: ruru | 2010.05.15 at 11:44 PM

今年社会人1年生の息子を持つ母です。難関を突破して信金に就職しました。しかし仕事が全く覚えられずに不眠や食欲不振や欝症状が出たために臨床心理士のカウンセリングを受けました。アウペルガー症候群の可能性が高いと言われました。初めて聞く障害でした。いろいろと調べて知識を得て母である私もそうであることを自覚しました。それで私、今精神状態普通ではありません。人と話すのが怖いです。目も気になります。今月末に息子の相談で精神科の診察を受けますがアスペルガーの私が先生の話をしっかり受け止めて理解して息子に対応することは無理な話ですよね?息子の相談をする前に私もそこで診察を受けてどうしたらいいか・・・相談してきます。
主人に話したら私現在51歳ですが「おまえの人生の大半は終わってるから今のまま生きたら良いと言われました。笑い話にもなりませんが・・・この年齢になって人格を否定されても困惑です。

Posted by: すみれ | 2010.07.10 at 04:31 PM

昨日(8月25日)の朝日新聞の大人の発達障害に関する記事を読んで初めて、「もしかして・・・」と思ってこちらを検索した44歳主婦です。
2月投稿のdadaさんに、そっくりな感覚を持つ私。
さらに言えば、短気だし、怒りっぽいです。
成績はずっと良くて、国立大に行きましたが、仕事の方は上手くいきませんでした。でも結婚してこの15年間あまり、専業主婦だったので、対外的にすごく困ることも無く、ただ損な性格なのだと思っていました。そういえば、家事の仕切り方も下手です。
新聞記事に載っていた昭和大病院へ行ってみようかと思いつつ、家族に何と切り出すか・・・

Posted by: akamiko | 2010.08.26 at 11:45 AM


27歳主婦です。5歳と2歳の子供を持つ母です。
5歳の息子は生まれつき左脳に出血があり右片麻痺の障害を持って生れてきました。2歳の娘は、もともと妊娠中から胎児異常もあり、現在は重度の障害をもって生まれて呼吸器、吸引器が手放せない状況です。

5歳の息子は、2歳で言葉を発して「きかんしゃトーマス」のキャラクターをほぼ全て完璧にマスターし、標識やマークにすごく興味がありました。
4歳(年少)から幼稚園へ通っているのですが、入園当初は、集団生活に慣れず友達をかんだり、保育中は突然教室から飛び出して職員室へ行ったりと問題行動がありました。年中に進級して神経内科のドクターから「広汎性発達障害」と診断があり、現在は地域の療育センターでフォローしてもらっています。その際に親子でこどもの状態を把握するという集まりがあり週1で1ヶ月間通ったのですが・・子供は「アスペルガー症候群とADHD」の疑いがあると思いました。保育中・・・次の作業になかなか移行できず、かんしゃくをおこしたり、興奮状態になると自分の頭をポンポン叩いたりします。子供を理解しようと思っているのですが・・・時には、私自身も日々のストレス?(下の子供の育児やケアをして睡眠不足だったり・・・)で、息子を怒ってしまったりします。感情のコントロールが私自身難しい性格のでしょうか??

よくよく考えると息子のアスペルガー症候群やADHDは、私にも実は、あてはまるのではないのか?と最近では思うようになり・・自分の幼少時代を思い出したりしました。やはり、ほかの子供とは、どことなく、物や状況の感じ方が違っていたのかもしれないなぁと思いました。子供の頃は、クラスによくいる目立たない子と友達になることが多く。自分自身も目立ちたい気持ちもあったけれど、実際は人前に立つと極度の緊張に襲われて頭の中が真っ白になってしまう人でした。高校生になり女子高ということもあったのか・・・友達とのトラブルもよくあり親友?と呼んでいた友達とも、私の空気が読めない爆弾発言をしてしまい大喧嘩になり、私自身、なんの発言が原因だったのかわからず・・・一人うつ状態になり・・孤立しました。(その子とは、後日、話し合いで半年後仲直りをしました。)
社会人になってからは、事務職でしたが、やはり空気が読めないので、先回りして次の行動ができなかったり、仕事の流れが覚えられず(大体口頭で教えられるので、話が長引くと集中できないのか・・頭の中から言われたことが耳に入らなくなってしまうのです。)
先輩によく仕事で注意されたのを覚えています。仕事もよくミスしていました。

このホームページをみて私も病院へ行き診断を受けたほうがよいのでしょうか??

Posted by: taichannmama | 2010.09.01 at 09:44 PM

ネットのアスペチェックでアスペの疑いがある
という結果でしたが自己判断は止めておきます。

Posted by: ピンポン | 2010.09.07 at 11:40 AM

Thanks so much for sharing this.
Congratulation to all.

Posted by: switch power supply | 2010.12.25 at 07:56 PM

すごくわかりやすく参考になりました。

私の元配偶者が最近、アスペルガー症候群と言われたと聞きました。そこで、色々調べているうちにこのサイトにたどり着きました。

現在、就学前の子供が元配偶者のもとにおり、離婚後“この子はおかしい”と思ったらしく心療内科を受診させたようです。

その後、元配偶者が、医者によりアスペルガー症候群と言われたようでした。

自分の子供の感情等を認知できず、精神疾患があると思ってしまうような環境に置くのは親として忍びなく、何とかする方法がないかと試案している途中です。

アスペルガー症候群の親の子育てに関して、子育てには問題ないとか、何かしら問題があるなどの資料等があれば、教えて頂けると嬉しいです。

Posted by: 悩んでます | 2011.02.09 at 07:42 PM

はじめまして。
記事を読ませていただきました。
私は新婚なのですが、どうもダンナがアスペルガーだと思うんです。しかも私はアルチューの母に育てられたACで、この記事に書かれてあったようなPDSDによるアスペルガーに似た症状があります(徐々に改善されてきています)。だからこそ、似ている彼と結婚したというのもあるんですが…。
彼との接し方はもとい、彼を交えての彼の家族との接し方に悩んでます。お義母さんが非常に過干渉で、彼がお義母さんの言う通りばっか聞いてしまうので非常にしんどいのです。
初めてでこんなに長々と申し訳ありません。
これからも、このブログから色々と学ばせて下さいね。

Posted by: ぴんきー | 2011.03.07 at 09:49 AM

始めまして。。

あたしも幼稚園~小学校卒業位まで7歳上の兄に
毎日のように殴る蹴るの虐待を受けておりました。
始めのころは少し抵抗はしたんですが
後半は1、こぶしで殴られぶっ飛ぶ
2、倒れた腹を数回蹴られて3、兄が疲れると終わる
という一連の動作が終わるのをじっと待ってればいい。。
といった日常を送っておりました。。

こういう性格ですから中・高共いじめに遭い、殴られたりしましたが、同級はいくら殴ってきても痛くもかゆくもなく、でも抵抗のできない子供でしたね。

29で普通に結婚し、3人の子供も上の二人が大学、下が高校2年、自分も会社では部長職。。

20歳ころから、ある地域のイベントの役員などをさせられることが数回あり38歳くらいまでやりました。
もうベテランになったというのに、出てはいけない時に舞台の真中に出てしまい、すぐ戻ればいいのにその状況が読めずボーとしてるとそでから他の役員に手を引っ張られて戻されたり。

毎回にわたりしないようなミスの連続でした。

それから12~3年も経った最近の1カ月くらい前から
その舞台でボーとしてる自分とかなりの人の不思議な視線が思い出されてほとんど寝れてません。

自分は何なんだとWebを探してやっと此処に来れました(笑)
複雑に入り組んでますがまさしくアスベルガーに間違いありません。
知的障害もあるかもしれません。
思いこみが激しいのも救いようのないほどです。
フラッシュバックが常に付きまといます。

精神科に行かないと取り返しがつかないかも??

Posted by: トシ | 2011.03.21 at 06:05 PM

障害を甘く見ない方がいいです。
精神沈滞、知的障害とあまり変わりない見方をするべきです。
妹が幼児期自閉症を疑われたアスペルガーですが、
能力が高いと見るのも強引で、無理があります。
生活全般、社会でとてもやっていけないレベルです。
支援が必要です。
じゃないと孤立します。

Posted by: いな | 2011.03.25 at 01:30 PM

つきあっている(?)女性がアスペルガーがどうやらアスペルガーのようで困り、
迷っています。元々おかしな・・・常人とは異なる部分が多かったため、当初
は軽度の統合失調症もしくは境界例かと思っていました。過去に本人もしくは
兄弟が統合失調症を病んだ女性と付き合ったことがあり、当時は若く知識も社
会経験も乏しかったため彼女らに何もしてあげることができず、今度こそと思
いリスクを承知で付き合い始めました。

主な症状(特徴)は下記の通りです。
・幻聴が聞こえるらしい(周りの人間が始終自分もしくは同席している私の悪
口を言っていると主張するが、同席している私にはもそのような事実は全く感
じられない)。ただし、聴覚が非常に鋭敏なため隣席の人達の会話を聞き取り、
自分なりの解釈をしていると思われる。
・上記のことを主たる原因として、近くに人がいることを疎む。レストランな
どでは必ず周りに人がいない席を選ぶが、運悪く前後左右の席に他人がいると
悪口を言われていると思い込み機嫌が悪くなり、私がトイレなどで席外しした
時には実際に諍いを起こすこともある模様。
・同様の症例として、自分と他人や周りとの未分化をしばしば主張する。自分
が気にくわないと感じた他人(たまたまその場に居合わせた人)が少し近寄った
だけで「(自分の心を)持って行かれる」と怒りを露わにしたり、夢の中では他
人と繋がっていると信じ込んでいる(単なる正夢レベルではない)。
・経済観念が著しく乏しい。金は持っているだけ使ってしまい、何かを買うこ
と自体が目的となっているような感がある。気に入ったものがあると必ず予備
を買うが、それも一つではなく複数個買わないと気が済まない(ショルダーバ
ッグを色違いで5個買い揃えるなど)。
・同様にギャンブルにも弱い。パチンコなどに入り浸っているという訳ではな
いが、一度始めると止めることができなくなり、数時間で数十万円単位でスル
ことも稀ではない。むしろ、負けていることに対して「何としてでも勝つ」と
強烈に固執している気迫を感じる。
・自己正当化が激しい。無駄遣いをしたりギャンブルに入れ込んだ時も、何故
自分がそのように金を浪費せざるを得なかったのかを強硬に主張するばかりで、
全く反省しない(落ち着いてしばらくしてから反省めいたことを口にすること
はあるが)。何らかの過失が生じた際にも、自分の不注意などの瑕疵はそっち
のけで「風が吹けば桶屋が儲かる」的な理屈で私の責任を問い詰める。
・虚言癖の傾向が強い。何かを説明する際に、それが自分の気に掛かる物事も
しくは自分自身に関する場合には、文字通り一桁、二桁多いもしくは少ない説
明をする(実家を出た20代前半の時には現金を一千数百万円持っていた/この数
字は時には一億数千万円になる。自分は住居の周りの人間に非常に関心を持た
れているため、部屋の周りには道という道に数百人の人が集まってくる...etc
.)
・怒りが高まると感情のコントロールができず、爆発状態になる。こうなると
私を言い負かすことだけが目的であるかのようにあることないことをまくし立
て、場合によっては数時間はこの状態が持続する。しかし、勢いが収まるとそ
のような事実がなかったかのように振る舞う。ただし、ばつが悪そうな感じは
あっても、絶対に謝罪の言葉は口にはしない。
・徹底した秘密主義。つきあい始めて2年になるが、未だに住所はおろか本名
も年齢も教えてくれない。何故かと問いただしても、明確な理由すら答えない。
・本人曰く「一度に一つのことしかできない」。事実、その通りだと思う。
・整理整頓ができない。本人の言葉から類推すると、自室の中はどうやらゴミ
屋敷のようになっていると思われる。また、しょっちゅうモノを落としたり無
くしたりしている。
・人に何かを説明する際に、かいつまんだ要領を得た説明ができない。細部に
至るまでこまごまと話してしまうため、聞いた側からすると何のことを言って
いるのか分からなくなることがある。
・自称天才。自己申告によれば、小学校から高校時代までずっとオール5を貫
いており、大学入試の模試でも全国で一桁の成績だった。ただし、学歴に関し
ては具体的なことは一切口にすることはなく、会話内容や使っている語彙から
推測すると大学でいずれかの専門分野について専攻した形跡は全く感じられな
い。
・頭の回転は速いらしく、会話が猛スピードで進行する。ただし、常に自分の
ペース、自分の関心事を中心に会話が進むため、双方向のコミュニケーション
が成立しないことが多い。
・極端な方向音痴。
・清潔さに鈍感。放っておくと、冬期なら一週間程度風呂に入らなくても平気。
風呂嫌いという訳ではなく風呂にはいること自体は大好きだが、風呂に行った
り体を洗ったりすることが面倒くさいとのこと。
・キリスト教に心酔している。特定の教派や教会に属してはいないが、幅広く
顔を出している模様。聖書の全てを深く理解していると自負しているが、さほ
ど読み込んでいる訳ではない。本人曰く、実際に聖書を読む前からその本質は
理解していた、とのこと。
・いわゆるオタク的な趣向がある(特定のアニメ)。

幻聴や妄想癖があることから軽度の統合失調症かと思っていたのですが、激高
する時以外は常人とさほど違うところはないため、極端な性格なのかとも思っ
ていました。あるいは、アスペルガー的な症状と統合失調症的な症状(傾向)が
併存することもあるようなので、彼女の場合もそうなのでしょうか?

Posted by: parole | 2011.06.06 at 03:24 PM

はじめまして。
私は、今までこのような症状を抱える人々が存在する事すら知らずに生活してきた今年57歳になる主婦です。
ただ、このような感じの人々に遭遇した事は何度か有りました。
それは個性、パーソナリティーなのだと理解し接してきました。
他人であったので、深刻にならずに済んだと言う事もありますが。

しかし、介護をしている舅がまさにこのアスペルガー症候群+境界性人格障害だと知った今、どのように接してあげれば良いのか途方に暮れています。
Sanaさんがあげられている症状は、すべて当てはまります。
今年90歳になる舅にこの障害の理解と改善を求める事は不可能な事も解っています。しかし・・・
現在、転倒し両骨折で入院中(骨折の原因も自身のイライラから起こった事故です、いわば自業自得)ですが、リハビリの為車椅子に乗る事をいやがり、戻してもらえるまで、看護婦さん(或は私の名前)を叫び続けます。1時間でも叫んでいます。
これが地味に精神的に堪えます。
高齢なので軽度の認知症もありますが、私が接した感じではそうでは無く、このアスペルガー症候群だと思いました。
自分の事はよどみなく、興味の有る事はしゃべり続けます。
話の内容によっては、間違っている事等を訂正すると、とたんに不機嫌になり怒りを爆発、大声で罵倒します。
最近このような舅に振り回されてストレスが溜まり、私自身の精神状態もおかしくなって来ている事に気付きました。
どうやって今後接して行けば良いのか、解らなくなってきました。

また訪問したいと思います。

Posted by: soltpepper | 2012.05.29 at 11:18 AM

こんにちは。
通りすがりの者です。
私自身、AS当事者です。
ほかにも、ほんの少しADHDもあります。
(おかたづけはできても怪我が多くて、危険回避がなかなかできません。)
私はのんびり型でほとんど普通(説明上敢えての表現です)に近いASで、大人しいタイプです。
きちんと相談し、人から受けたアドバイスを素直にやってみるタイプで、
問題は解決しやすいタイプです。
ですが感覚過敏なので、音や皮膚感覚の過敏さ、病気(不定愁訴)、動きのぎこちなさなど、
大変な事がいっぱいです。
過去に誤診を受け、何年間も統合の薬を服用していたため、その間傷になった心的外傷によってフラッシュバックに悩んでいます。
嫌なことでも「はい」っといってしまったり、覚えが悪かったり、失敗を繰り返したり、常識が分からなかったりで、とても傷ついてきました。
少し自分の話が長くなってしまいましたが、
管理人さんのブログを読んで、
「この続きは仕事の後で」
の文で、心がジーンと響きました。
こんなに真剣になって考えてくださる方もいらっしゃるんだなあって思いました。
お仕事が終わっても真剣にブログを更新される姿勢にじーんときました。
心がほっとしました。
ありがとうございます(o^-^o)

Posted by: まあ | 2012.05.29 at 03:27 PM

I am curious to find out what blog system you're using? I'm experiencing some minor security issues with my latest website and I would like to find something more risk-free. Do you have any suggestions?

Posted by: this is awesome | 2013.02.09 at 12:31 PM

Incredible Hidden knowledge Of How One Can Ace buy seo vps cheap Without Practical experience!

Posted by: SEnuke Xcr VPS | 2013.03.03 at 09:14 PM

This site definitely has all of the info I needed concerning this subject and didn't know who to ask.

Posted by: Free Poker and Blackjack Sites | 2013.05.17 at 01:12 PM

Hi there to all, how is the whole thing, I think every one is getting more from this website, and your views are nice designed for new viewers.

Posted by: senuke xcr vps | 2013.05.22 at 10:15 AM

I don't create many responses, however i did a few searching and wound up here 大人のアスペルガー症候群(上): Silent Voices. And I actually do have a few questions for you if you usually do not mind. Is it only me or does it look as if like some of the responses look like they are coming from brain dead visitors? :-P And, if you are writing on other places, I would like to keep up with anything new you have to post. Would you make a list of the complete urls of your shared sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

Posted by: buy seo service | 2013.06.19 at 11:39 AM

Very nice write-up. I certainly appreciate this site. Thanks!

Posted by: cheap senuke vps | 2013.07.07 at 10:44 PM

ペアデニムとハイヒール灰色動物のプリントすべてのフロントはプレミアムRs についてデザイナーを作るバッグいくつかの分野で。

Posted by: バッグ?ブランド | 2013.10.12 at 12:52 PM

もう一つ1 つの最高級プロシージャを取得するお気に入りサイズ。。それは、常にに便利な倍以上それらジャケットで、設備の整った袋を運ぶと新しい偉大傘。。まず、する方法として浸す、衣装肌寒いで雨の水20 分は、それを作るウェット。酢が最も可能性が高いアルカリ洗剤を中和します。

Posted by: ブーツキッズUGG | 2013.10.23 at 08:31 PM

ugg 最安値 多数の個人求める場合、戻ってのバッグする必要があります逆さま直接ダウン。農民市場へ向かうどこよアイスランドの有名なニットを拾います。多分私は完全に私の財布をもの私は確かに言うことはできません... ugg ローファー

Posted by: ugg 最安値 | 2013.11.25 at 02:03 PM

You can wear a causal short sleeve tea, some khaki colored shorts and complete the outfit with a beautiful pair of leather shoes. The kind of this handbag is reminiscent associated with the old-fashioned doctor's satchel and also have a seam on the bottom. The serial number is frequently located inside the bag at the lower left corner or on the zipper pocket book.

Posted by: Louis Vuitton Outlet UK Online Store | 2014.02.20 at 01:12 PM

Its such as you read my thoughts! You seem to understand so much approximately this, such as you wrote the e book in it or something. I think that you simply can do with some p.c. to pressure the message house a little bit, but other than that, this is wonderful blog. A fantastic read. I will certainly be back.

Posted by: seo vps | 2014.05.13 at 04:22 AM

Hello, Neat post. There is an issue with your site in web explorer, may test this? IE still is the marketplace leader and a huge portion of other people will omit your magnificent writing because of this problem. - plusrencontre - plusrencontre - plusrencontre - plusrencontre - plusrencontre - plusrencontre

Posted by: plusrencontre | 2014.05.14 at 09:16 PM

If you are going for best contents like I do, just pay a visit this website everyday as it offers quality contents, thanks

Posted by: how to download youtube videos | 2014.05.16 at 12:09 AM

Valuable information. Lucky me I found your website by accident, and I am surprised why this coincidence didn't took place earlier! I bookmarked it. - plusrencontre - plusrencontre - plusrencontre - plusrencontre - plusrencontre - plusrencontre

Posted by: plusrencontre | 2014.05.21 at 06:50 AM

Stunning story there. What happened after? Good luck!

Posted by: nano spray mgi | 2014.06.13 at 04:27 AM

whoah this blog is excellent i like studying your articles. Keep up the good work! You recognize, a lot of persons are searching around for this info, you could help them greatly.

Posted by: michael kors purses outlet | 2014.06.18 at 12:29 PM

This information is priceless. When can I find out more?

Posted by: radca prawny lubin | 2014.06.19 at 04:24 AM

Hi there! I realize this is sort of off-topic however I needed to ask. Does operating a well-established website such as yours take a massive amount work? I am completely new to blogging however I do write in my journal everyday. I'd like to start a blog so I will be able to share my experience and views online. Please let me know if you have any ideas or tips for new aspiring bloggers. Appreciate it!

Posted by: cheap michael kors handbags | 2014.07.07 at 06:46 PM

Awesome things here. I'm very satisfied to look your post. Thank you a lot and I'm looking ahead to touch you. Will you please drop me a e-mail?

Posted by: mk outlet | 2014.07.08 at 05:51 AM

Hello, I enjoy reading through your article post. I wanted to write a little comment to support you.

Posted by: cheap nike air max 90 | 2014.07.14 at 05:32 AM

I was wondering if you ever thought of changing the page layout of your website? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or two pictures. Maybe you could space it out better?

Posted by: nike air max sale | 2014.08.12 at 05:18 PM

Hello there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay. I'm absolutely enjoying your blog and look forward to new updates.

Posted by: nike air max outlet | 2014.09.03 at 01:17 AM

With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism or copyright infringement? My blog has a lot of exclusive content I've either authored myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it up all over the web without my authorization. Do you know any methods to help stop content from being stolen? I'd really appreciate it.

Posted by: cheap snapback nhl hats | 2014.09.03 at 01:49 AM

Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had to tell someone!

Posted by: cheapest air canada flights | 2014.09.07 at 11:56 PM

Hey There. I discovered your blog using msn. That iss a really smartly written article. I'll make sure to bookjmark it and come back to learn more oof your useful info. Thank you for the post. I will definitely comeback.

Posted by: Wikipedia has more England information | 2014.09.16 at 05:04 PM

Wow! This blog looks just like my old one! It's on a entirely different topic but it has pretty much the same page layout and design. Excellent choice of colors!

Posted by: mltek | 2014.09.18 at 06:16 AM

I used to be recommended this website by way of my cousin. I'm not positive whether this publish is written by way of him as no one else know such distinct approximately my problem. You are incredible! Thanks!

Posted by: star wars commander hack | 2014.09.19 at 07:45 AM

Hello there! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog article or vice-versa? My blog discusses a lot of the same topics as yours and I feel we could greatly benefit from each other. If you are interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Fantastic blog by the way!

Posted by: archeage gold for sale | 2014.09.20 at 03:12 AM

We're a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site offered us with valuable info to work on. You have done an impressive job and our whole community will be thankful to you.

Posted by: Brian Torchin at Google Plus | 2014.09.20 at 03:59 AM

Fantastic goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're just too fantastic. I actually like what you have acquired here, really like what you're stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it smart. I can't wait to read far more from you. This is really a terrific web site.

Posted by: buy nike air max | 2014.09.21 at 01:41 PM

This is very attention-grabbing, You're an excessively professional blogger. I have joined your feed and look ahead to in search of more of your fantastic post. Also, I've shared your website in my social networks

Posted by: Cheap Nike Air Max 95 Shoes | 2014.09.22 at 03:23 AM

Excellent goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you are just too excellent. I actually like what you've acquired here, certainly like what you are stating and the way in which you say it. You make it enjoyable and you still take care of to keep it sensible. I cant wait to read much more from you. This is really a wonderful web site.

Posted by: Heroin Anonymous Hotline | 2014.09.22 at 05:18 AM

I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Keep up the excellent works guys I've adxded you guys to my own blogroll.

Posted by: gps garmin | 2014.09.24 at 08:04 AM

Howdy! I could have sworn I've been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it's new to me. Anyhow, I'm definitely delighted I found it and I'll be book-marking and checking back frequently!

Posted by: Rocky | 2014.10.06 at 10:02 AM

I am in fact thankful to the holder of this web page who has shared this great post at at this place.

Posted by: http://demo.lucafogale.com/just-how-to-invest-in-a-platinum-ira/ | 2014.10.06 at 03:21 PM

I blog frequently and I sdriously appreciate your content. Your article has truly peaked my interest. I'm going to bookmark your blog and keep checking ffor new information aabout once a week. I subscribed to your Feed too.

Posted by: acne remedies for black skin | 2014.10.16 at 02:00 PM

I have been edploring forr a bit for any high-quality articles or boog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I ultimatewly stumbled upon this website. Reading this info So i'm glad to exhibit that I've a very excellent uncanny feeling I discovered exactly what I needed. I such a llot certainly will make sure to don?t overlook this website and provides it a look on a constant basis.

Posted by: Clinton | 2014.10.21 at 02:25 PM

Wonderful goods from you, man. I have be aware yourr stuff prior to and you're jst too magnificent. I actually like what you've acquired here, certainly like what you are sstating and the wway by which yyou asset it. You make it enjoyable and you continue tto care for to keep it smart. I can't wait to read much morte fromm you. That iis actually a greaqt site.

Posted by: http://www.stopcureacne.com | 2014.10.24 at 11:53 AM

Wow! This blog looks exactly like my old one! It's on a completely different topic but it has pretty much the same layout and design. Outstanding choice of colors!

Posted by: caps for cat claws | 2014.10.24 at 04:10 PM

If you are going for finest contents like myself, just go to see this web page all the time as it presents feature contents, thanks

Posted by: cheap nike air max trainers | 2014.10.24 at 11:36 PM

Youu can definitely see your expertise in the article you write. The arena hopes for more passionate writers such as yyou who aren't afraid to mention how they believe. At all times follow your heart.

Posted by: Fidelia | 2014.10.29 at 05:58 AM

I have learn several just right stuff here. Deinitely value bookmarking for revisiting. I surprise how so much effort you put to create any such wonderful informative web site.

Posted by: weight loss jokes | 2014.10.29 at 11:55 PM

Can I simply just saay hat a relief to find somone that truly knows wwhat they are discuhssing over tthe internet. You actually know how too bbring a problm to light and make it important. More people must read this and understand this side of your story. I was surpfised that you are not more popular because you certainly have the gift.

Posted by: Does The Hair Loss Black Book Work | 2014.10.31 at 10:10 AM

If you desire to get a good deal from this post then you have to apply these techniques to your won web site.

Posted by: cheap nike air max | 2014.10.31 at 09:55 PM

It's very trouble-free to find out any matter on web as compared too textbooks, as I found this piece of writing at this website.

Posted by: weight loss diet plans | 2014.11.01 at 09:12 AM

What's up to every body, it's my first visit of this weblog; this weblog contains amazing and genuinely good information for visitors.

Posted by: hair loss tips tamil | 2014.11.02 at 08:18 PM

Unquestionably believe that which you stated. Your favorite reason seemed to be on the weeb the simplest thing to be aware of. I say too you, I definitely get iirked while people think about worries that they plainly don't know about. You managed to hhit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will probably be bzck to get more. Thanks

Posted by: venus factor workout video | 2014.11.03 at 04:31 AM

Greetings from Los angeles! I'm bored to death at work so I decided to check out your blog on my iphonme during lunch break. I enjoy the information you present here and can't wait to take a look when I get home. I'm ssurprised at how quick your blog loaded on my phone .. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, good blog!

Posted by: panic disorder severity scale | 2014.11.04 at 08:07 AM

Excellent site you hav here.. It's hard to find good qualit writing like yours nowadays. I truly appreciate inddividuals like you! Take care!!

Posted by: buy desktop pc | 2014.11.04 at 09:05 AM

Hello, yeah this paragraph is in fact nice and I have learned lot of things from it concerning blogging. thanks.

Posted by: linden method explained | 2014.11.04 at 05:36 PM

Hello there! I know this is kinda off topic however , I'd figured I'd ask. Would yyou be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog post or vice-versa? My blog goes over a lot off the same topics as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you're interested feel free to shoot mee ann e-mail. I look forward to hearing from you! Excellent blog by the way!

Posted by: panic attack | 2014.11.05 at 12:23 AM

Woah! I'm really loving the template/theme of this website. It's simple, yyet effective. A lot of times it'stough too get that "perfect balance" between user friendliness and appearance. I must say thst you've done a excellent job with this. In addition, thee blog loads super fast forr me on Chrome. Superb Blog!

Posted by: Quincy | 2014.11.06 at 09:06 AM

I'm extremely impressed together with yor writing twlents and also with the layoput to your blog. Is that this a pajd theme or didd you customize it yourself? Either way stay up tthe excellent hivh quality writing, it is uncommon to peer a nice blog like this one these days..

Posted by: Basketball clothing Websites | 2014.11.07 at 06:36 AM

I am regular visitor, how are you everybody? Thiis post posteed at this website is really good.

Posted by: tudor | 2014.11.08 at 05:38 AM

I absolutely love your website.. Excellent colors & theme. Did you develop this amazing site yourself? Please reply back as I'm hoping to create my own personal website and would love to know where you got this rom or just what the theme is named. Kudos!

Posted by: hair loss cure lasers | 2014.11.10 at 02:30 PM

Link exchange is nothing else however it is only placing the other person's weblog link on your page at proper place and other person will also do same in favor of you.

Posted by: Nike Free 3.0 | 2014.11.11 at 02:31 AM

Hi there to every body, it's my first pay a visit of this web site; this weblog contains awesome and actually excellent material designed for visitors.

Posted by: make money forex robot | 2014.11.11 at 07:10 AM

you're really a excellent webmaster. The website loading speed is incredible. It sort of feels that you are doing any distinctive trick. Moreover, The contents are masterpiece. you have performed a magnificent task on this matter!

Posted by: Melinda | 2014.11.11 at 08:52 AM

Asking questions are actually nice thing if you are not understanding something entirely, except this paragraph provides good understanding even.

Posted by: cheap air max 95 size 6 | 2014.11.12 at 01:15 AM

You really mame it seem soo easy with your presentation but I find this matter to be actually something which I think I would never understand. It seems too complicated and very broad for me. I'm looking forward for your next post, I'll try to gett the hang of it!

Posted by: basketball gear shifter | 2014.11.13 at 02:44 AM

I really lik it whenever people come together and share opinions. Great blog, keep it up!

Posted by: acne treatments for sensitive skin | 2014.11.13 at 04:57 PM

Hi there! I realize this is somewhat off-topic however I had to ask. Doess running a well-established website such as youres require a large amount of work? I'm brand new to running a blog however I do write in my diary daily. I'd like to start a blog so I ill be able to share myy personal experience and feelings online. Please let me know if you have any recommendations oor tips forr new aspiring bloggers. Thankyou!

Posted by: acne treatment home remedies | 2014.11.15 at 01:07 PM

Spot on with this write-up, I really believe this website needes farr more attention. I'll probably be returning to read through more, thanks for the advice!

Posted by: stop hair loss shampoo reviews | 2014.11.15 at 06:09 PM

Excellent blog!Do you have any recommendations for aspirfing writers? I'm hoping to start my own blog soon but I'm a litrtle lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like Wordpress or go forr a paid option? There are so many choices out therte that I'm totally confused .. Any tips? Kudos!

Posted by: acne scar treatments | 2014.11.16 at 12:05 AM

I don't even know the way I endesd up here, buut I thought this put up used to be great. I doo not realize who you might be but definitely you are going to a well-known blogger when you aare not already. Cheers!

Posted by: weight loss recipes | 2014.11.16 at 10:16 AM

I do not know whether it's just me or if perhaps everyone else experiencing problems with your blog. It seems like some of the written text in your content are running off the screen. Can somebody els please comment and let mme know if this is happening tto them too? Thiis could be a issue with my browser because I've had this happen previously. Thanks

Posted by: diet recipes | 2014.11.17 at 10:36 AM

If some one desires to be updated with hottest technologies afterward he must be go to seee this sitte and be uup too date all the time.

Posted by: Acne No More Pdf | 2014.11.18 at 11:25 PM

Good day! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I really enjoy readig through your articles. Caan you recommend any other blogs/websites/forums tat go over the same subjects? Thanks for your time!

Posted by: hair loss remedies in ayurveda | 2014.11.19 at 05:44 PM

I'm curious to find out what blog sywtem you happen to be working with? I'm experiencing somne ssmall security issues with my latest website andd I would like to find something more safe. Do you have any recommendations?

Posted by: diet plan | 2014.11.23 at 06:01 AM

I think this is one of the most vital info for me. And i'm glad reading your article. But want to remark on few general things, The website style is wonderful, the articles is really nice : D. Good job, cheers

Posted by: michael kors tote | 2014.11.24 at 09:42 PM

Greetings! This is my firdt visit to your blog! We are a grop of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a outstanding job!

Posted by: Edward | 2014.11.28 at 07:01 AM

I got thios web page from my pal who informwd mee about this site and now this time I am visiting thjs websiye and reading very informative posts at this place.

Posted by: Ernest | 2014.12.01 at 09:36 PM

I used to be recommended this blog via my cousin. I'm no longer certain whether this submit is written by means of him as nobody else recognise such designated approximately my trouble. You are wonderful! Thanks!

Posted by: botas ugg baratas argentina | 2014.12.04 at 01:48 AM

Hi would you mind sharing which blog platform you're working with? I'm planning to start my own blog in the near future but I'm having a difficult time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique. P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!

Posted by: botas ugg baratas | 2014.12.04 at 02:37 AM

I would likee to thwnk you for the efforts you'veput in penning this blog. I am hoping too view the same high-grade blog ppsts by you later on as well. In fact, your creaative writing abilities has motivated me to get my very own website now ;)

Posted by: Quincy | 2014.12.10 at 06:18 PM

Appreciate the recommendation. Willl try it out.

Posted by: hair loss treatments That really work | 2014.12.11 at 02:06 AM

I every time spent my half an hour to read this website's posts everyday along with a mug of coffee.

Posted by: jewellery online gold | 2014.12.17 at 08:39 PM

Ahaa, its good discussion about this article at this place at this weblog, I have read all that, so at this time me also commenting here.

Posted by: christian louboutin outlet | 2014.12.17 at 09:03 PM

Pretty!This has been an extremely wonderful post. Many thanks for supplying this information.

Posted by: hair loss no more pdf | 2014.12.18 at 03:45 AM

Great blog here! Also your web site quite a bit up fast! What web host are you the use of? Can I get your associate link on your host? I desire my web site loaded up as quickly as yours lol

Posted by: christian louboutin outlet sale | 2014.12.20 at 09:25 PM

Hello, after reading this amazing post i am as well glad to share my knowledge here with mates.

Posted by: michael kors milanuncios | 2014.12.20 at 11:23 PM

Hello! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm absolutely enjoying your blog and look forward to new updates.

Posted by: michael kors mk5055 | 2014.12.24 at 10:07 AM

Having read this I thought it was rather enlightening. I appreciate you spending some time and effort to put this content together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!

Posted by: imitacion de ugg baratas | 2014.12.26 at 03:33 AM

After looking at a number of the blog articles on your web site, I honestly like your technique of blogging. I added it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please visit my website too and let me know your opinion.

Posted by: michael kors outlet shoes | 2014.12.26 at 04:55 AM

Fantastic site. Plenty off useful information here. I aam sendijg it to a few pals ans additionally sharing in delicious. And of course, thanks for your sweat!

Posted by: how to win the lottery mega millions | 2014.12.26 at 08:58 AM

I'm no longer positive the place you are getting your information, but good topic. I must spend some time finding out much more or working out more. Thanks for magnificent information I was looking for this info for my mission.

Posted by: Abbigliamento Moncler | 2014.12.26 at 06:51 PM

Normally I don't learn post oon blogs, but I would like to say tha this write-up very compelled me to try and do so! Your wrjting tasre has been surprised me. Thanks, very nice article.

Posted by: Francisco | 2014.12.27 at 09:16 AM

Hello! Quick question that's completely off topic. Do you kno how to make your site mobiloe friendly? My weblog looks weird when viewing from my iphone4. I'm trying to find a theme or plugin that might be able to correct this issue. If you have any suggestions, please share. Thanks!

Posted by: weight issues during youth | 2014.12.29 at 02:29 AM

The other day, while I wass at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive a thirty foot drop, just sso she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

Posted by: Wilson | 2015.01.05 at 10:38 PM

I know this iff off topic but I'm looking into starting mmy own blog and was curious what all is needed to get setup? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I'm not very internet savvy so I'm not 100% sure. Any tips or advice would be greatly appreciated. Kudos

Posted by: Michal | 2015.01.08 at 01:39 PM

I am extremely impressed witth your writing abilities as smartly as with the structure to your blog. Is this a paid subject matter or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent high quality writing, it's uncommon to look a great blog like this one these days..

Posted by: get paid to do surveys | 2015.01.09 at 11:59 AM

Whoa! This blog lookks just like my old one! It's on a totally different topic but it hass pretty much the same page layout and design. Outstanding choice of colors!

Posted by: basketball clothing stores | 2015.01.16 at 11:01 AM

You really maake it seem so easy with your presentation however I to find this matter to be really something that I believe I would never understand. It sort off feeels too complicated and very wide for me. I'm having a look ahead on your next post, I will ttry to get the hang of it!

Posted by: panic disorder dsm | 2015.01.19 at 07:56 AM

Simply want to say your article is as surprising. The clarity in your post is siply nice and i can assume you're an expert on this subject. Well with your permission let me to grab your feed to kep up tto date with forthcoming post. Thanks a million and please keep up thee enjoyable work.

Posted by: weight loss motivation | 2015.01.20 at 03:05 AM

Along the years there are discounted quite a lot of these inspirations so demonstrated how the ultimate concepts are arrived at through vigilant examination of the topic matter.

Posted by: scrapebox 2.0 | 2015.01.20 at 04:01 PM

Hello! Do you know if thney make anyy plugins to safeguard against hackers? I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on. Any recommendations?

Posted by: acne no more review amazon | 2015.01.22 at 09:28 AM

I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz rply as I'm looking to create my own blog and would like to find out where u got this from. thanks a lot

Posted by: three week diet plan | 2015.01.22 at 09:19 PM

Hello, I read your new stuff regularly. Your story-telling style is awesome, keep it up!

Posted by: www.StarsWithoutMakeup.Org | 2015.01.23 at 09:25 AM

A fascinating discussion is definitely worth comment. There's no doubt that that you should write more on this issue, it may not be a taboo subject but generally people do not discuss these subjects. To the next! Kind regards!!

Posted by: little black book of hair loss | 2015.01.23 at 08:43 PM

I simply couldn't depart your web site prior to suggesting that I really enjoyed thee usual information an individual supply in your guests? Is going to be again regularloy in order to inspect new posts

Posted by: social anxiety disorder criteria | 2015.01.30 at 01:37 AM

Hello, i feel that i noticed you visited my website so i came to return the favor?.I'm attempting to find things to improve my website!I suppose its adequate to use a few of your ideas!!

Posted by: Reto 90 testimonio | 2015.01.30 at 06:20 PM

This website certainly has all of the information I wanted about this subject and didn't know who to ask.

Posted by: wynnum manly pool servicing | 2015.02.02 at 04:25 PM

I just like the helpful information you provide on your articles. I will bookmark your blog and take a look at once more right here frequently. I'm rather certain I will be told lots of new stuff proper here! Good luck for the next!

Posted by: bayside pool servicing | 2015.02.04 at 12:57 AM

Hi! I realize this is sort of off-topic but I needed to ask. Does managing a well-established website such as your require a massive amount work? I'm completely new to blogging however I do write in my diary everyday. I'd like to start a blog so I can easily share my own experience and thoughts online. Please let me know if you have any kind oof ideas or tips for brand new aspiring log owners. Thankyou!

Posted by: Weight Loss Diets | 2015.02.04 at 06:17 AM

Remarkable! Its actually remarkable paragraph, ӏ have got much ϲlear iidea гegarding fгom thіs piece οf writing.

Posted by: how to win the lottery free ebook | 2015.02.07 at 10:23 PM

My family members always say that I am killing mmy time here at web, except I know I am getting know-how every day by reading such pleasant articles.

Posted by: venus factor before and after | 2015.02.09 at 12:36 AM

My brother suggested I might like this website. He was once totally right. This submit truly made my day. You can not consider simply how much time I had spent for this information! Thank you!

Posted by: Reto 90 estafa | 2015.02.10 at 08:45 AM

I rally love your website.. Pleasant colors & theme. Diid you create this amazing site yourself? Please reply back as I'm attempting to ceate my own blog and would like to know where yoou got this from or exactly what the theme is named. Cheers!

Posted by: rapid weight loss shakes | 2015.02.24 at 09:48 AM

I blog frequently and I truly thank you for your information. This grfeat article has truly peaked my interest. I'm gooing to take a note of your site and keep checking for neew information about oonce per week. I opted in for your RSS feed too.

Posted by: Chante | 2015.02.24 at 06:17 PM

Tremendous hings here. I am very happy to peer your article. Thajks a lott and I'm havfing a look ahead to contact you. Will youu please drop me a e-mail?

Posted by: Mervin | 2015.03.09 at 09:03 AM

Wow! This blog looks exactly like my old one! It's on a entirely different topic but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of colors!

Posted by: vino menorca | 2015.03.12 at 02:14 PM

Everyone loves it when folks get together and share opinions. Great site, keep it up!

Posted by: the 3 week diet system free download | 2015.03.13 at 11:38 PM

I think this is among the most important information for me. And i'm glad reading your article. But wanna remark on some general things, The website style is perfect, the articles is really nice : D. Good job, cheers

Posted by: panic miracle amazon | 2015.03.14 at 12:38 AM

Thanks for ones marvelous posting! I truly enjoyed reading it, you could be a great author. I will be sure to bookmark your blog and definitely will come back later on. I want to encourage you to ultimately continue your great job, have a nice evening!

Posted by: mega publicador | 2015.03.14 at 07:02 AM

Please let me know if you're looking for a article writer for your weblog. You have some really great posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an e-mail if interested. Kudos!

Posted by: venus factor review - 20 lbs of belly fat gone | 2015.03.27 at 12:00 AM

May I simply just say what a comfort to uncover someone that actually knows what they're talking about over the internet. You actually understand how to bring a problem to light and make it important. A lot more people need to read this and understand this side of your story. I can't believe you aren't more popular given that you surely possess the gift.

Posted by: megapublicador | 2015.03.27 at 08:29 AM

Hi would you mind stating which blog platform you're working with? I'm going to start my own blog soon but I'm having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I'm looking for something completely unique. P.S Sorry ffor getting off-topic bbut I had to ask!

Posted by: Online Surveys That Pay Instantly | 2015.04.03 at 05:36 PM

I am genuinely grateful to the holder of this webb ppage who has shared this enormous post at at tnis time.

Posted by: watch series | 2015.04.07 at 07:47 AM

I really like reading through an article that will make men and women think. Also, many thanks for permitting me to comment!

Posted by: weight loss diet menu | 2015.04.25 at 11:13 PM

Hi there to every one, the contents existing at this website are actually amazing for people experience, well, keep up the good work fellows.

Posted by: buy desktop computers | 2015.04.25 at 11:19 PM

I all the timme used to study article in news papers but now as I am a uer of net therefore from now I aam using net for content, thanks to web.

Posted by: how to win the lottery | 2015.05.01 at 07:34 PM

Everything is very open with a really clear clarification of the challenges. It was really informative. Your site is very useful. Thanks for sharing!

Posted by: tingalpa pool supplies | 2015.06.16 at 05:41 AM

It's perfect time to make some plans for the future and it's time to be happy. I have read this post andd if I could I wish to suggest you some interesting things or advice. Maybe you could wrfite next articles referring to this article. I want to read even more thkngs about it!

Posted by: weight loss tips for pcos | 2015.06.16 at 10:28 AM

If some onee needs to be updated with neqest tecxhnologies therefore hhe musst be pay a visit tthis web site and be up to date all tthe time.

Posted by: social anxiety quiz | 2015.06.17 at 11:24 AM

Now I am going to tell you how you can get this great hacking tool.

Posted by: Boom Beach Hack Get Gold, Diamonds, Wood For IOS | 2015.09.08 at 11:32 PM

hello there and thank you for your info - I've certainly picked up anything new from right here. I did however expertise a few technical points using this web site, as I experienced to reload the website many times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your hosting is OK? Not that I'm complaining, but sluggish loading instances times will sometimes affect your placement in google and can damage your high-quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective intriguing content. Make sure you update this again very soon.

Posted by: www.mathmarkstrainones.com | 2015.11.26 at 04:24 PM

Why viewers still make use of to read news papers when in this technological world all is available on net?

Posted by: www.frostbiten.info | 2016.01.13 at 09:44 AM

境界性は双極性の誤診とADHD併発のが多い。自傷癖(8:2で女が優位)も統合失調と同じで統合失調=双極性と近い遺伝子。性的逸脱や相手への依存も双極とかぶる要素があるが境界性は必ずしも双極症状がない。躁鬱がなければ双極性の診断がされないのが根本は性質的なものだろうと思う。

Posted by: ああああ | 2016.07.02 at 05:23 PM

Thanks very interesting blog!

Posted by: Memory Booster | 2017.01.26 at 08:32 PM

smbcvaa

http://www.realmortgagefinance.co.uk/nike-air-shox-nz-872.php
http://www.realmortgagefinance.co.uk/nike-shox-monster-753.php
http://www.cyberville.co.uk/062-new-balance-580.htm
http://www.lanarkunitedfc.co.uk/720-nike-air-max-90-jacquard-wolf-grey
http://www.jlapressureulcerpartnership.co.uk/reebok-nano-472.htm

[url=http://www.jlapressureulcerpartnership.co.uk/reebok-pump-371.htm]Reebok Pump[/url]
[url=http://www.backpackersholidays.co.uk/955-nike-air-max-black-2016.html]Nike Air Max Black 2016[/url]
[url=http://www.misstilly.co.uk/nike-mens-uk-sale-570.htm]Nike Mens Uk Sale[/url]
[url=http://www.howzituk.co.uk/733-nike-flyknit-air-max-women-2015.html]Nike Flyknit Air Max Women 2015[/url]
[url=http://www.attention-deficit-disorder.co.uk/nike-air-max-2016-black-and-white-904.html]Nike Air Max 2016 Black And White[/url]

Posted by: Richardml | 2017.02.21 at 02:22 AM

<a href=http://www.bestevance.com/rolex/day-date/218349ZE.html
> 2017秋冬モデル100 %実物 パネライスーパーコピー注文特恵中-新作入荷!-価格比較.送料無料! 主要取扱商品 バッグ、財布、腕時計、ベルト! オークション、楽天オークション、売店、卸売りと小売りの第一選択のブランドの店。 信用第一、良い品質、低価格は 私達の勝ち残りの切り札です。 当社の商品は絶対の自信が御座います。 おすすめ人気ブランド腕時計, 最高等級時計大量入荷! N品質シリアル付きも有り 付属品完備! 以上 宜しくお願い致します。2017秋冬モデル100 %実物}}}}}</a>

Posted by: c4pehy80 | 2017.02.21 at 03:46 PM

<a href=http://www.bestevance.com/rolex/day-date/218349ZE.html
> 2017秋冬モデル100 %実物 パネライスーパーコピー注文特恵中-新作入荷!-価格比較.送料無料! 主要取扱商品 バッグ、財布、腕時計、ベルト! オークション、楽天オークション、売店、卸売りと小売りの第一選択のブランドの店。 信用第一、良い品質、低価格は 私達の勝ち残りの切り札です。 当社の商品は絶対の自信が御座います。 おすすめ人気ブランド腕時計, 最高等級時計大量入荷! N品質シリアル付きも有り 付属品完備! 以上 宜しくお願い致します。2017秋冬モデル100 %実物}}}}}</a>

Posted by: c4pehy80 | 2017.02.21 at 03:48 PM

<a href=http://www.bestevance.com/rolex/day-date/218349ZE.html
> 2017秋冬モデル100 %実物 パネライスーパーコピー注文特恵中-新作入荷!-価格比較.送料無料! 主要取扱商品 バッグ、財布、腕時計、ベルト! オークション、楽天オークション、売店、卸売りと小売りの第一選択のブランドの店。 信用第一、良い品質、低価格は 私達の勝ち残りの切り札です。 当社の商品は絶対の自信が御座います。 おすすめ人気ブランド腕時計, 最高等級時計大量入荷! N品質シリアル付きも有り 付属品完備! 以上 宜しくお願い致します。2017秋冬モデル100 %実物}}}}}</a>

Posted by: c4pehy80 | 2017.02.21 at 03:49 PM

yjsqbmh

http://www.aurelieadomicile.fr/347-puma-suede-platform-speckle-biscuit.php
http://www.123gouter.fr/adidas-los-angeles-blanche-033.php
http://www.dresden2020.de/332-nike-air-max-women-mint.php
http://www.dresden2020.de/906-nike-air-max-thea-purple-fog.php
http://www.campingcarsonway.fr/482-zx-flux-noir-et-rose-fleur.html

[url=http://www.campingcarsonway.fr/596-tubular-x-marron.html]Tubular X Marron[/url]
[url=http://www.christelle-barbin.fr/386-converse-rose-fushia-basse.php]Converse Rose Fushia Basse[/url]
[url=http://www.extreme-hosting.co.uk/438-nike-hyperdunk-shoes.php]Nike Hyperdunk Shoes[/url]
[url=http://www.fashiondestock.fr/603-jeremy-scott-3.0-shoes.php]Jeremy Scott 3.0 Shoes[/url]
[url=http://www.evil-e-low.de/002-roshe-one-damen-gold.html]Roshe One Damen Gold[/url]

Posted by: Richardml | 2017.06.04 at 08:55 AM

初めまして。検索で辿り着きました。87歳の母親と同じです。私が物心ついた時から両親と兄には本当に苦労しました。父親はイライラして自分を抑えられず酒を浴びるように呑んでは狂ったように母をよく殴りました。よく躁鬱を繰り返し外で暴れた兄もADHDだと思います。薄々感じてたのですが、この記事を読んで、やっと母と兄は障害があったと確信を持てました。父と兄は他界しましたが、極度の怖がり、不安症もある母の私への依存度は普通ではなく、心療内科や精神科にも絶対に行ってくれない為(発狂したように怒ります)、私も独身で一人で面倒を看てます。このままどうすることも出来ませんが、ADHD+アスペルガーと言うことが分かり、勉強になりました。また、少しづつ記事を読んでみたいと思います。

Posted by: ぶーちゃん | 2017.06.13 at 02:50 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/10227/1110171

Listed below are links to weblogs that reference 大人のアスペルガー症候群(上):

» 3月8日はサンバの日 (ドームに行きたい)  [Fire Life Goes On]
NHKで「大人のアスペルガー症候群」というのをやっていて、ちょっとだけ鑑賞。 「『あいつは協調性がない』などと周囲から批判されていた大人が、 実はアスペ... [Read More]

Tracked on 2005.03.08 at 09:21 PM

» [AS]大人のアスペルガーの特徴 [発達障害メモ]
大人のアスペルガー症候群(上)より  ・知覚過敏がある場合と、逆に身体感覚を感じにくい人の両方がいる 私は感じにくい方。お腹が痛いと思っても、具体的にどの辺りかうまく示せない。「お腹がはる」という感覚を掴んだのはこの2-3年ぐらい。 半乾きの洗濯物をさわっても... [Read More]

Tracked on 2006.08.31 at 07:47 PM

» アスペルガー症候群のコミュニケーション上の障害 [アスペルガー症候群の特徴]
アスペルガー症候群のコミュニケーション上の障害アスペルガー症候群(アスペルガー障害)等ではない非自閉症の人間は他の者の雰囲気や様子からその人の感情・状態を読み取る事が出来ます。しかしアスペルガー症候群(アスペルガー障害)の人はこの能力が欠けており、心を読む事が難しいといわれています。そのような仕草や状況、雰囲気から気持ちを読み取れないアスペルガー症候群(アスペルガー障害)の人は他人が微笑む事を見ることを出来てもその意味がわからない。また、表情やボディランゲージなど、その他あら...... [Read More]

Tracked on 2007.05.16 at 11:10 AM

» Medifast Forum [Medifast Forum]
arkad l k ve sevgi zerine kurulan en g zel forum sitesi olan evimgibi ye [Read More]

Tracked on 2007.09.27 at 04:08 PM

« 悲しいとき | Main | 大人のアスペルガー症候群(中) »