« アクセス分析を見ながら考えました | Main | 「算数勉強して何の役に立つの?」 »

Silent Voices

 ある患者さんについて、アスペルガー症候群かどうかの判断を来週までにしないといけなくなり、昨日からずっとその事で頭がいっぱいです。

 医学的な診断はお医者さんのお仕事ですが、私はその方の機能障害とか心の問題についての評価を任されています。

 今回はいつもより相当に悩んでいます。それは、相手の方が今人生の岐路に立っているからです。

 私の判断と、お医者さんの判断の両方が、その人の人生の大きな選択に影響を与えると思うと、胃がきゅーっと締まる感じがします。

 今までお会いした患者さんの悩みも問題も症状も様々で、共通部分はあっても誰一人全く同じ人はいませんでした。そして、問題を乗り越えるための方法も、皆それぞれに違っていました。

 カウンセラーの私は、患者さん自身が持つ、変わろうとする力、問題を乗り越えようとする力、回復力を信じて、それらを上手く引き出してあげられる人の一人になりたい、そして短い時間を共にしながら、生きる方向を見つけるためのお手伝いができればと思っていました。

 だけどPTSDの患者さんとの出会いが多くなって、少し考えが変わりました。

 心に大きな傷を負ってしまうと、悲しみ、後悔の念、怒りなどのマイナスの感情だけでなく、喜びや楽しみといったものを感じることも、表現することも難しくなってしまいます。

 そして、それらの感情と向き合うことも。

 私は治療者として、彼らの痛みや悲しみなどの感情を幾分か引き受けなければ前に進まないということが分かってきたのです。

 そして彼らの”Silent voices”(声にならない声)に静かに耳を傾け、それを彼らが言葉などで表現できるように助けてあげなければならないことも。

 それは、診断を任される以上に大変な作業になることもあります。

 しかし、彼らがPTSDを乗り越え、違う人生を歩み始めるのを見送る瞬間、私は他では得られない喜びと安らぎを感じるのです。

 それは、私という小さな存在でも、人に何らかの影響を与えられるということを知る瞬間でもあります。

|

« アクセス分析を見ながら考えました | Main | 「算数勉強して何の役に立つの?」 »

Comments

Tomatoes respond well too fertilizers high in potassium. Rainwater Harvesting Limited supplies rainwater harvesting storage tanks, filters, pumps & management systems forr private homes and businesses. Whether it's thahks to the rise of the fashion blog, the pandemonium surrounding actors like Ryan Gosling, the trend cycle of retro and clean cut revival, long gone are the days of sloppy chic and even the grizzliest of the male species is looking to pick up a grooming kit for men and at least keep his mop top trim and styled.

Posted by: hay day hack | 2014.04.23 at 08:38 AM

In this article I will goo through some ways to hlp you gett your free crowns. You can build up your village and live a peaceful existence. Stick around for the second half of the ABCs of Portland, N-Z.

Posted by: castle clash cheats | 2014.05.01 at 02:12 AM

Thiis corresponds exactly to the Bronze Age in Europe and the occupation of Poverty Point in Louisiana. All Online MBA courses aare AICTE-UGC- DEC certified and are offered in 9 specialzations including Banking &Finance, HR, IT, Infrastructure Management, Healthcare Management among others. There are some scripts out there youu can get too automaticalply do it for you or unblock them all at once.

Posted by: Cecil | 2014.05.18 at 06:00 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/10227/390447

Listed below are links to weblogs that reference Silent Voices:

« アクセス分析を見ながら考えました | Main | 「算数勉強して何の役に立つの?」 »