« キョーフの家庭訪問 | Main | 一度この目で見てしまった人は… »

キョーフの家庭訪問・その後

 前回の記事を書いた数時間後に、担任の先生が我が家にやってきました。

 サービス精神旺盛なぴょろは(多分配偶者の父に似たんだと思います)、先生を近くまで迎えに行き、自分で飲み物とお菓子を出してもてなしていました。(普段はこんなことやらないけどね…)

 先生から最初に聞かれたのは(私立校なので)中学をどうするかということ。私が単身赴任中であることを話し、どこに移動するか分からないので決められない、と答えて終わり。

 その後、いよいよADHDについて話し始めました。…が、


Sana:「この子は不注意が目立ち、多動もまだ残っていると思います」
担任:「いや、そういう風には見てませんでしたけどねぇ」
Sana:「はあ…」
担任:「他の子供たちで、私の目から見て目立つ子は何人かいますが、(ぴょろのことは)全然気がつきませんでした」

 ぴょろのクラスはもともと騒がしくてまとまらないらしく、他にも明らかにADHDの子もいて、先生から見て全然目立たないと言われてしまいました。

 しかし、注意欠陥優位型であること、たまにぼんやりしてたり話を聞いていなかったり、提出物をぽっかりと忘れる、ケガが多い…ことなどを話して、テストの見直しなどの多少の配慮をお願いします、と言いました。

 担任の先生は、ちょっと神経質な親だと思ったようでしたが、私が発達心理学、とりわけ軽度発達障害の子供や大人への援助に取り組んでいることを話すと、ようやく納得した顔で「分かりました」と答えてくれました。

 用意したプリントは、ちゃんと持って帰ってくれました。

 来年中学になっても、同じ事を毎年続けていくしかないのです。いくつになっても、ADHDの子供たちにとって、周囲の配慮は充実した学校生活を送るためには欠かせないからです。

|

« キョーフの家庭訪問 | Main | 一度この目で見てしまった人は… »

Comments

初めまして♪
実は前から覗き見していました(笑)
我が家には高機能自閉症の息子とADHDの娘がいます♪
先日我が家も家庭訪問がありその時にADHDの事話したんですけど・・・
同じような感じでした
問題が目立たないっていい事なのかなぁ?と少し悩んでしまいました。
家ではかなりの爆弾を抱えているのに学校では何も問題ないって・・・
やはりADHDではなく育て方なのか?と悩んだ瞬間でした。

ちょくちょく覗き見させてもらいます♪
これからもよろしくお願いします(^^ゞ

Posted by: ちび猫 | 2004.04.28 at 07:35 AM

ちび猫さん、はじめまして。
コメントありがとうございます。

目立たないADHDの子は確かにいますね。私が(学校とかで)見ると確かにそうだと思っても、先生方には気のせいだと言われたりすることもありましたし。

あとは、学校で精一杯頑張って目立たないようにしていて、家では本領発揮…というお子さんもいます。だから、ADHDかどうかを確かめるときは、学校だけでなく家庭訪問をして家での様子を観察することが大切なんです。

何も問題ないということはありえないです。しつけのせいでもないです。自分の観察力を信じて下さいね。

Posted by: Sana | 2004.04.28 at 09:22 AM

Great article, just what I wanted to find.

Posted by: quest protein bars | 2014.07.20 at 09:11 PM

I think the admin of this site is in fact working hard in support of his website, since here every information is quality based data.

Posted by: quest bars | 2014.08.28 at 01:31 AM

Whats up are using Wordpress for your blog platform? I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own. Do you require any coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

Posted by: Quest Bars | 2014.08.28 at 01:23 PM

Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! By the way, how could we communicate?

Posted by: Where To Buy Quest Bars In Stores | 2014.10.06 at 11:31 PM

I could not refrain from commenting. Perfectly written!

Posted by: quest nutrition protein bars | 2014.10.07 at 11:19 AM

It is the best time to make some plans for the future and it's time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or advice. Perhaps you can write next articles referring to this article. I desire to read more things about it! Quest Bars blogesaurus

Posted by: Quest Protein Bars Lawsuit | 2014.10.12 at 02:05 PM

I could not refrain from commenting. Very well written!

Posted by: Diet Plans For Women To Lose Weight | 2014.10.16 at 10:34 PM

After going over a number of the blog articles on your blog, I truly like your way of blogging. I saved as a favorite it to my bookmark website list and will be checking back soon. Please visit my website too and let me know your opinion.

Posted by: Diet Plans for Women to Lose Weight | 2014.10.19 at 07:50 PM

Hi there! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to look it over. I'm definitely enjoying the information. I'm bookmarking and will be tweeting this to my followers! Exceptional blog and fantastic design and style.

Posted by: coconut Oil Hair | 2014.10.20 at 12:31 PM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/10227/438053

Listed below are links to weblogs that reference キョーフの家庭訪問・その後:

« キョーフの家庭訪問 | Main | 一度この目で見てしまった人は… »